Angst

I forbindelse med en kræftsygdom vil både patienter og pårørende opleve angst. Jeg vil på denne side fortælle hvad angst er og hvilke typer der findes

Hvad er angst:
Angst er en helt normal proces der sker i kroppen, hvis vi bliver udsat for fare. Det er ikke biologisk mere farligt, at få et angstanfald end at løbe 5 km.

Angstsymptomer:

  • Hjertebanken
  • Hyperventilation
  • Åndenød og kvælningsfornemmelser
  • Svimmelhed
  • Rysten
  • Trykken for brystet
  • Svedeture
  • Kuldefornemmelser
  • Sovende og prikkende fornemmelse
  • Mundtørhed
  • Kvalme
  • Uvirkelighedsfølelse
  • Ringen for ørerne
  • Diarré/ondt i maven

Hvilke typer angst findes der:
De forskellige angstdiagnoser:

  • Socialfobi (frygt for andres misbilligelse og for at blive udstillet foran andre. Ekstrem generthed. Tror at andre vil tænke noget negativt om en)
  • Panik Angst (pludselige voldsomme angstsymptomer – kommer i anfald)
  • Agorafobi (angst for “åbne pladser”. Det kan vise sig ved angst for at forlade hjemmet alene)
  • Generaliseret angst (frit flydende angst/bekymring – reagerer med bekymring på næsten alt)
  • Enkeltfobi (fx højder, edderkopper, at køre i elevatoren)
  • OCD (tvangstanker og tvangshandlinger)

Katastrofetanker, sikkerhedsadfærd og undgåelsesadfærd

  • Katastrofetanker: Tanker om det værste, der kan ske. Kroppen kender ikke forskel på tanker og virkelighed. Fx. Situation: Jytte oplever hjertebanken. Katastrofetanke: “Nu dør jeg”. Reaktion: kroppen igangsætter angstsymptomer.
  • Sikkerhedsadfærd: Det man gør, for at kontrollere sin angst. Fx. tage kraftig makeup på (ved socialfobi), medbringe vand.
  • Undgåelsesadfærd: man undgår situationer, der udløser angstsymptomer.
  • Alle tre fænomener vedligeholder angsten. Eksempler på, hvordan fænomenerne håndteres i kognitiv adfærdsterapi.

Hvordan får man angst:
Man er lettere disponeret for at få angst, hvis man har haft enten har haft en opvækst med overbeskyttelse med styr på tingene eller en opvækst med omsorgssvigt, utryghed eller man er skældt voldsomt ud. I begge tilfælde lære kroppen at være i alarmberedskab. Hvis man bliver udsat for stress eller bruger flere ressourcer end man har over længere tid, så kan det føre til angst.

Hvis man igennem længere tid har gået med angst er man i risiko for at få en depression.

angst