7 basiske frugter og grøntsager, der booster din indre bankkonto

avocado

Er du ikke begejstret for tanken om at spise grøntsager til morgenmad, så drik dem!

Af: Mads Bo

En af de ting, som betyder rigtig meget for vores sundhed og mange milliarder celler, er syre/base-balancen. Vores blod har en pH-værdi på 7,365, som er en smule basisk, men indtager vi mange syredannende fødevarer og lever et stresset liv, bidrager det til at vores ’indre miljø’ bliver for surt. Og det ønsker vi ikke, for en sur krop bliver hurtigt et perfekt grosted for mikroorganismer, svamp og gærbakterier. Spiser og drikker vi derimod store mængder basiske grøntsager, booster vi derfor vores indre miljø og sundhed. Drik og spis derfor nedenstående i rå mængder.

Spinat
Spinat kan købes de fleste steder, smager forbavsende godt og er let at bruge både frosset og frisk. Både babyspinatblade og alm. spinat er næringsrig ’raketbrændstof ’. Som med alle andre grønne grøntsager er spinat fyldt med klorofyl, der er plantens blod, og så er den super basedannende. Spinat har også et meget højt indhold af K-vitamin, A-vitamin, mangan, magnesium, folinsyre, jern, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium, E-vitamin og ikke mindst kostfibre. Jeg tvivler på, at der findes en mere all-round bladgrønt, og jeg vil opfordre dig til at spise spinat hver dag. Put spinat i din grønne juice, smoothies, salat, suppe, osv.

Kål
Kål er også en fantastisk bladgrønt, der er kendt for sin positive indvirkning på kræft og forhøjet kolesterol. Den er rig på antioxidanter og har en udrensende effekt på kroppen. Kålen er ikke så populær som spinat, nok mest fordi den gennem tiden desværre er bedst kendt fra udkogte madretter. Når kålen er tilberedt godt, er den rigtig lækker. Kål har – ligesom spinat – et højt indhold af K-vitamin, A-vitamin og C-vitamin. Spis den og drik den.

Agurk
Det fantastiske ved agurken er, at det er den mest basiske grøntsag, vi kan finde i det danske køkken. Den indeholder små 2% sukker, hvilket også gør den til et interessant alternativ til f.eks. en banan. Jeg kan nemt finde på at spise både en halv – og hel agurk på en gang. Det gode ved agurken er også, at den danner en god base for stort set alle juicer og smoothies. Agurker indeholder både K-, C-, A- og B-vitamin samt følgende basiske mineraler: Kalcium, jern, magnesium, selen, kobber, mangan og zink. Køb gerne fem af gangen og spis og drik den så tit du kan!

Broccoli
Det er ikke uden grund at min gode ven Chris MacDonald siger at kræft hader broccoli. Det bliver nemlig igen og igen bevist, at broccoli er en stærk cancer fighter. Broccoli er antiinflamatorisk og bekæmper dermed betændelsestilstande i kroppen. Den er god for fordøjelsen, kredsløbet, kroppens afgiftningsprocesser, immunforsvaret og forbrændingen. Når broccolien spises rå eller dampet er den meget basisk og meget næringsrig. Så gør mig en tjeneste: Spise rigtig rigtig meget af den! Brug den i salater, juicer, smoothies, supper og damp den med andre grønne grøntsager. Mums, siger jeg bare :)

Avocado
Jeg spiser flere avocadoer hver uge, og jeg laver sjældent en salat eller smoothie uden avocado. Jeg ved mange undgår avocado pga. af det høje fedtindhold – men her vil jeg som en sidebemærkning gerne slå et slag for, at det ikke er fedt, som gør dig fed – og da slet ikke de sunde fedtsyrer. Det der gør dig fed, er de hurtige kulhydrater. Mad og drikke, som får dit blodsukker til at stige dramatisk, for derefter at falde til jorden igen kort tid efter. Avocadoen er antiinflammatorisk, god for hjerte og kredsløb. Den indeholder vigtige antioxidanter, er basisk og så er den en meget næringsrig ’superfood’. Det er ikke for sjov at den er blevet kåret af Guinness rekordbog som den mest næringsrige frugt.

Blegselleri
Ligesom agurk og spinat er blegselleri en af mine favoritter. Den er basisk og har et højt vandindhold, og derfor bruger jeg den tit i juicer. En af fordelene ved selleri er det høje indhold af C-vitamin, som hjælper immunforsvaret, bekæmper inflammation og er godt for hjerte-karssygdomme. Selleri har også et højt indhold af sodium, der hjælper kroppen til at forblive basisk. Den er derfor intet mindre en genial efter træning, da den hjælper med at neutralisere den syre kroppen udskiller under træning.

Peberfrugter
Peberfrugter er rene bomber af antioxidanter. Jeg elsker dem. Du kan bruge dem rå ved stort set alle måltider. Undersøgelser viser, at peberfrugter minimerer risikoen for hjerte/karsygdomme, diabetes 2, kræft, inflammation, osv. Peberfrugter er en af de allerbedste kilder til C-vitamin, A-vitamin og E-vitamin. Faktisk indeholder peberfrugter dobbelt så meget C-vitamin som appelsiner, og så slipper du får den store mængde af sukker, som jo har syredannende indvirkning på din krop.

Dette var de syv mest basiske frugter og grøntsager. Og selvfølgelig skal vi ikke kun spise ovenstående, der er en grund til at det hedder syre-base balancen.

Heldigvis behøver vi ikke tygge os igennem det hele 😉